Sånn greie greier og en podcast i uka

Hva I Alle Dager Brukes For Å Lage Ett Next Life Album?

Imorgen (7.September) slippes Next Life sitt nye mini-album «The Akashic Record». Vi stakk vår lange nese fram og fikk litt info om hvordan Hai Nguyen Dinh får til det utrolig kule soundet Next Life har.

Gratulerer med nytt album!
Takk!
Hva er de viktigste tekniske elementene du trenger for å skape Next Life sitt sound?
Tracker-programmet, sammen med gitaren er nok de viktigste elementene i lydbildet. En «tracker» er et sampler/synth- og komponeringsverktøy som først ble kjent på Amiga datamaskiner på 80-90-tallet hovedsaklig i form av Noise Tracker og Pro Tracker.
Hvor og hvordan ble albumet spilt inn?
Albumet ble spillt inn forskjellige steder, det ble for det meste skrevet i Tønsberg, så produsert, spilt inn, og mastret  i Oslo. Til produksjonsdelen benyttet vi oss av Ableton Live, som vi har brukt siden 2006, med Line 6 emulatorer og lydkort, og POD til vokal. Synth lyder er enten programmert på Commodore 64 eller samplet fra Commodore Amiga, noe fra FM-baserte synther som kjent fra Sega Genesis, ADlib og X68000 (coin up).
Er det noe nytt utstyr/instrumenter du har brukt på denne plata som du ikke har brukt før?
Vokal og lyrikk er det nye elementet på denne plata.
Hvilken teknisk «dubbedings» blir den viktigste for Next Life når ett album skal lages?
Datamaskin.
Hva er planen fremover?
Next Life vil i fremtiden være et soloprosjekt, så planen fremover er å spille så live for å promotere plata og prosjektet. Det blir litt aktivitet i Frankrike ettersom det franske selskapet Gaffer Records gir ut den digitale versjonen. Minialbumet vil fungere som en slags singel til den neste fullengderen der en av låtene vil bli spilt inn på nytt.
«The Akashic Record» slippes 7. September på Gaffer Records (Frankrike) og Etch Wear, og det blir holdt releasekonsert på Blå samme dag.
Råkkfolk sin anmeldelse kommer samme dag.