Sånn greie greier og en podcast i uka

JØRNBEFALING #31

DEAD MAN’S BONES – DEAD MAN’S BONES

HALLOWEEN SPECIAL EDITION DELUXE!

Å kombinere skuespilleryrket med livet som artist kan være utfordrende. Det er noen som har fått det til (Kris Kristofferson, Tom Waits, Jared Leto, Jennifer Lopez, Donald Glover, Will Smith, Jack Black, Justin Timberlake og Ice Cube for å nevne noen), også er det noen som kanskje burde holdt seg til enten det ene eller det andre (50 Cent, Zooey Deschanel, Keanu Reeves, Johnny Depp og Britney Spears for eksempel). Men noen ganger dukker det opp en gyllen liten gullklump i et hav av gråstein, denne gang i form av en blond, skjeløyd sjarmør fra Canada: Ryan Gosling. Ja, mannen som sjarmerte oss i senk i Lars And The Real Girl, fikk oss til å danse i La La Land og le i Crazy, Stupid, Love, gråte i The Notebook og fyrte på alle plugger i Drive og Blade Runner har et band som er helt fantastisk.
Dead Man’s Bones er et Halloween-inspirert prosjekt startet av Ryan Gosling og kompisen Zach Shields og skulle egentlig være en musikal, men grunnet økonomiske restriksjoner endte det opp med et selvtitulert album i 2009. Gosling og Shields hyret inn et barnekor, spiller alle instrumentene selv, nektet hverandre å bruke klikkspor og satte en grense på tre forsøk per opptak, og resultatet er et merkelig, hjemmesnekret, skummelt, morsomt, lo-fi indie-album med Halloween-tematikk (perfekt for i dag!).

Til tider har albumet litt mer “Halloween-fest på ungdomsskolen”-preg, men noen partier er genuint grøssende. Barnekoret gjør en vanvittig god jobb på f.eks. “Buried In Water”, “My Body’s A Zombie For You” og “Flowers Grow Out Of My Grave”, og Dead Man’s Bones’ bruk av korets prating og latter mellom opptakene som ambient krydder i låtene er en genistrek. Det er også et vanvittig kompliment at Behemoth ble inspirert av dette albumet til å bruke barnekor på fantastiske “I Love You At Your Darkest” fra 2018. Låtmaterialet strekker seg fra låter som helt tydelig var ment for en musikal, som kitchy “In The Room Were You Sleep” og “Young & Tragic”, showtunes-aktige “Paper Ships” og “Dead Man’s Bones” og avslutningen “Flowers Grow Out Of My Grave”, mens “Pa Pa Power” er en råsterk poplåt i sin egen rett, og “Werewolf Heart” kunne vært hentet rett ut av et Beck-album.

Albumet balanserer hele tiden mellom romantisering av døden og tragedien som følger, noen ganger gravalvorlig og noen ganger med et lite glimt i øyet. I “In The Room Where You Sleep” leverer Gosling linja “I saw something / Sitting on your bed / I saw something / Touching your head / In the room / Where you sleep” over et creepy farfisa-orgel hentet rett ut av 70-tallet, mens i romantiske “My Body’s A Zombie For You” synger han “I can’t / Fit in this skin / It’s worn and useless thin / The size of the eyes / And the flies in the sky / Make it hard to see, to the end”
om hvordan det å være død kan være ukomfortabelt grunnet dekomposisjon. Men den mest oppsummerende strofen på hele albumet kommer på skivas siste spor: “When I think about you / Flowers grow out of my grave”.

Foreløpig har det kun blitt med dette ene albumet fra Dead Man’s Bones, og de spilte kun en håndfull konserter før det sa stopp. Heldigvis er det aller meste godt dokumentert på YouTube i form av en nesten 20 min dokumentar fra Pitchfork og et knippe liveopptak og musikkvideoer. Der finner man også Dead Man’s Bones’ beste spor “Name In Stone”, som av en eller annen merkelig grunn ikke endte opp på albumet. Se opp for Gosling og Shields på en kirkegård og en liten baby i en skjelett-drakt.

For fans av Halloween og grøssere, men som heller velger The Addams Family foran
Hereditary. Og for fans av godgutt #1 og mancrush for evig og alltid, Ryan Gosling.