TIPS TIL HVA EN KAN FINNE PÅ I DISSE KORONA-TIDER #3

Kjederu deg? Fårru’kke tia til å gå? Trengeru litt inspirasjon?

Vi har hørt med musikkmiljøet om hva folk bruker sin tid på og hva spurt de hva de har av tips til hva man kan finne på i disse isolerte tider.

Kristoffer «Kiffa» Drivdal Skjæringrud (FatherSonPicnic)

– Skaff deg skikkelige plastcover til platene dine. Koster 5kr/stk for 7″ og 8kr/stk for 10″/12″ på Big Dipper. De har døra stengt men har sjappa åpen for utleveringer mellom 10-17. Samme gjelder Tiger forøvrig, men kun tirsdag-torsdag. Så med andre ord går det fint å kjøpe plater fremdeles! (NB! Rock & Rolls ved nasjonaltheateret er åpent!)
https://m.bigdipper.no/tilbeh%C3%B8r/_plastcover

Det er også på tide å alfabetisere pøatesamlingen din. Ikke bare etter ABC, men AAA, AAB, AAC osv. Dette er noe av det dølleste man kan gjøre, men hvis ikke nå, når i balleskalle skal du få gjort det?

Selv har jeg dykket ned i gamle fotoskills og begynt å fremkalle egen film. Det er temmelig enkelt, men veldig skummelt i starten. Så hvis du tar bilder med film, prøv først med et par ruller med kun testbilder. Oslo Foto har alt du trenger til å begynne her: https://oslofoto.as/index.php?id_category=75&controller=category

Til slutt. Se alt du finner av The Velvet Underground dokumentarer på YouTube.

Semming Haraldsen (Deseized)

– Er jo gullegod tid til å fikse opp gitarer og annet utstyr! Enten fikse småfeil man har utsatt i årevis, eller p bare ta en generell service. Og hvis man ikke vet hvordan man gjør disse tingene er det tilfeldigvis også en gullegod tid for å lære seg det! YouTube, øl, og litt verktøy, så er mye gjort🤘

Kikken Vegsund (Forcefed Horsehead)

– Kjedelig tider ja. Har fått tillatelse til å ha hjemmestudio i stua. Det hjelper selvfølgelig. Ellers er jeg ute og kaster stein sammen med kidsa.

Daniel Nystad (Inglorious Retards)

– Isolering kan være ammo for kreativitet, og alternative kunstformer. Og siden de fleste studioer er stengt ned av forståelige årsaker. Så er DIY veien man tar. Fengselstatoveringer anbefales sterkt.

Inger Lise Gjerdebakken (Norsk Punk Ildsjel/Entusiast/Pådriver/Miljøskaper/Stemningsbaker)

– Ah😁 jeg har laget festival tre helger sammen med flere på norsk punk, og det har tatt noen kvelder og hele helgene, så de siste tre ukene har gått veldig fort. Det har vært fint å henge med folk fra scena rundt om i hele landet digitalt. 24 flinke band/artister på tre helger! Vi har hatt flinke programledere, først FSP, så Marit Brovig fra Dømt og Harald Lange fra Böyen Beng. De har vært aktive i å engasjere folk på chat, og til å underholde med gode historier. Hyggelig å digitalskåle med folk igjen, selv om jeg gleder meg til å se folk på konsert igjen, spise pizza på Vaterland, og klemme folk. Tror det blir noen tårer da. Ellers jobber jeg på hjemmekontor enn så lenge, jeg går tur hver dag med ei venninne, og i påsken må jeg jobbe litt med studier. Prøver og å trene litt hjemme, men det er i ferd med å skli ut. Nå når vi tar litt pause fra StreamFest blir det nok litt serier eller bok på kveldene. Prøver og litt oftere nye matoppskrifter som turvenninna mi pusher på meg, og drikker nesten ikke alkohol når jeg er alene. Så noe bra kommer det og ut av dette😁

«Raging» Stein Himsett (What The Five Fingers Said To The Face)

– Det kjedelige, men faktisk mest virksomme svaret: Meditasjon!

Det finnes masse god forskning på at meditasjon i 30 minutter hver dag i 4 – 8 uker ( varierende studier) vil drastisk kunne minke aktiviteten i amygdala (hjernedel knyttet til sinne og frykt), øke aktivitet i hippocampus (hjernedel knyttet til hukommelse og romslig orientering) og styrke det parasympatetiske nervesystemet som er med på å regulere stress. Dersom 30 minutter hver dag høres mye ut, forsøk med 10 minutter. Gjør det som funker for deg!

Sitt rett i ryggen (bruk gjerne stol, sofa, sitt inntil en vegg eller sitt fritt på gulv/i seng for eksempel), evt ligg dersom du har ryggskader el lignende som gjør det vanskelig å sitte rett i ryggen over litt tid.

Slipp magen, slipp skuldrene og slipp haka (dette kan være lettere sagt enn gjort, men forsøk å holde disse punktene avslappet). En rett rygg bidrar til avslappet mage. Prøv å posisjonere armene slik at du kan la skuldrene “dette”. For avslappet kjeve/hake plasser tunga (uten å presse) i taket av munnen litt bakafor fortenna.

Pusten skal ideelt sett være dypest mulig og kjennes som en lett bris bak i halsen. Dersom du synes det blir vanskelig å sitte stille (og det gjør vi alle) finnes et lite bodyhack i form av enkel pranayama (pusteøvelser fra yoga); dekk venstre nesebor med en finger og pust inn med høyre nesebor i fire slag (1,2,3,4) – hold pusten i fire slag (1,2,3,4) – dekk høyre nesebor med en finger og pust ut med venstre nesebor i fire slag (1,2,3,4) – fortsett så å dekke høyre nesebor og pust inn i fire slag med venstre nesebor, hold pusten i fire slag og deretter dekk venstre nesebor og pust ut med høyre nesebor i fire slag for så å begynne på nytt. Dersom du gjør detta et par minutter før meditasjon, vil du kunne kvitte deg med noe av rastløsheten i kroppen. Dersom du skulle oppleve angst eller sterk frykt vil også denne øvelsen kunne hjelpe. Den vil ikke fikse årsaken til angsten/frykten, men vil kunne gjøre det lettere å håndtere og bære. Skulle du ha tett nese, går det også fint å puste inn og ut med begge nesebor samtidig.

Det er lett å innbille seg at man gjør noe feil dersom man ikke får et klart sinn umiddelbart. Det er reinspikka bullshit(vi pleier jo alle å spikke oksedrit mener jeg)! Dette er i min erfaring den desidert vanskeligste ferdigheten du kommer til å lære deg og sånn er det for de aller fleste, om ikke alle. Lukk øynene og finn ditt fokuspunkt; det kan være pusten din, et punkt i kroppen, et mentalt bilde eller et mantra (et ord, en setning eller en sangstrofe som en repeterer inni seg selv). Eksempler på mantra kan være “Om” eller min personlige favoritt: “Faenmeghelvetesjævlafittefaen”!

Hvis du er som meg vil du jevnlig trekkes ut av fokuset av det løpske apesirkuset og radiostøyen som er tankene dine. Fortvil ei, dette vil bli bedre med tid og trening. Hver gang du oppdager dette, bare bring deg selv rolig tilbake i fokus. Forsøk etter beste evne å ikke dømme eller styre tankene dine, men bare la de komme og fare. Selv erfarne meditatorer (meditører?) opplever at det kan ta opptil 45 minutter før sinnet klarner orntli. Hensikten er ikke nødvendigvis bare pausen du kan få i selve meditasjonen, men effekten det har på livet ditt ellers.

Under meditasjon dukker ofte ubehagelige følelser og tanker opp, dette sannsynligvis fordi de allerede ligger i overflaten og vaker og blir tydeligere når du blir alene med deg selv. Dette er ikke farlig, men heller sunt og en anledning til å bli bedre kjent med deg selv (i min erfaring). Som psykisk helsearbeider, erfaren miljøterapeut og privatperson som har møtt min del av indre demoner og utfordringer, vil jeg absolutt anbefale deg å ta dette på alvor. De følelsene/tankene som skremmer deg, det stedet inni deg du er redd for å sitte, som du gjør alt for å unngå er viktig å utforske. Du bør absolutt ikke flytte inn der(!!!), men dra på besøk innimellom. Vi fungerer ofte sånn at de tingene vi holder på avstand og forsøker å tvinge vekk, får makt over oss. Det er litt som når noen ber deg om å ikke tenke på en gitt ting (rosa elefant for å bruke en livsutslettende klisje).
Både da pappa døde og da mamma døde, samt når de var dødelig syke – så gikk mye av meditasjonen min med til å sørge og gråte. Det er ingen skam i å føle det du føler, men blir det for mye så strekk ut en hånd til noen rundt deg! Pusteøvelsen ovenfor kan hjelpe til å holde ut slikt ubehag, og nå om dagen tror jeg mange oss kan kunne trenge dette.
Forsøk å bare la følelsen være, uten å kontrollere, kritisere eller behandle den. Dersom det skulle bli for mye for deg eller du avdekker tidligere traumer, ikke nøl med å ta kontakt med noen du er trygg på, psykisk helsevern eller legen din.

Avslutningsvis vil jeg si at detta kun er ment som vennlige forslag, og du kan benytte deg av alt eller ingenting av det som du selv vil. Det eneste som betyr noe er hva som funker for deg, men teknikkene funker uavhengig av trossystem. Jeg kan ikke garantere at det vil løse alle verdens problemer, men jeg tror at det vil kunne gjøre din private verden bedre. Frelse innen 30 dager, eller så får du penga tilbake! Lykke til ❤️