Kategorier
Anmeldelser

Big Ole P & Lil’Missy – Big Ole P & Lil’Missy (Album)

Stemningsfullt og sensitivt fra Ole Petter Andreassen (Black Debbath, Thulsa Doom, El Doom & The Born Electric) og Mona Helleland Varpe (The Launderettes, Home Groan, Los Plantronics).

Forventningene var en slags Mark Lanegan/Isobel Campbell-aktig plate, men istedet fikk undertegnede en mer rendyrket, sensitiv og atmosfærisk opplevelse. Rendyrket i henhold til det litt mer tradisjonelle aspektet av country, med silkemyke lapsteeldrag og kassegitarplukking. Litt gospel er å spore også.

Men albumets desidert sterkeste styrke er hvor uhyre stemningsfullt det blir når orgelene pumper, lapsteelen sklir fløyelsmykt og de varme trommer buldrer litt. Når låtene åpner seg og pakker seg rundt vokalene. Da låter det virkelig verdensklasse.

Produksjonen og miksen er tilnærmet perfekt til disse låtene.

Det mest særegne som kommer fram etter å ha fullført dette albumet noen ganger, er virkelig hvor mye nerve det er i Andreassen sin vokal. Den er shaky, dyp, sensitiv og låter ærlig. Den er virkelig unik.

Mona Helleland Varpe blir, i lik linje som Isobel Campbell, spillende litt andrefiolin. Hun er meget stødig, men blir dessverre litt anonym ettersom følelsen er at Andreassen leder an de fleste låtene.  Men en kanonbra andrefiolin.

Alt i alt en stødig countryplate som låter akkurat annerledes nok til å ikke skremme vekk de som ikke kan fordra 100% ren amerikansk country.

+ Fantastisk produksjon og miks.

+ Ole Petter Andreassen sin vokal er helt unik , ærlig og full av nerve.

+ Mona Helleland Varpe leverer smakfulle og klokkerene koringer og vokale innstikk.

+ Meget Stemningsfullt.

+ Meget gjennomført.

– Mona Helleland Varpe faller litt inn i skyggen.

– «Come Back To Me» sin gitarsolo bryter opp stemningen og kjennes unødig eksperimentell ut.  Romlyden blir litt for sær for undertegnede.

– «Fear For Love» kunne vært ett par minutter lengre. Låta er en klassisk låt man kunne strukket ut. Kjennes ut som den begynner å fade ut noe brått.

Råkkfolkscore: 8,5/10